تازه ها

دوشنبه 25 آبان 1394-12:47 کد خبر:15574

استاندار مازندران:

کشورهای همسایه دریای خزر بايد نیازهای خود را از همدیگر تأمین نمایند

انعکاس شمال - استاندار مازندران گفت: ما معتقديم كه کشورهای همسایه دریای خزر بايد نیازهای خود را از همدیگر تأمین نمایندو توسعه تجارت با افزایش رفت و آمدها امکان پذیر می شود.


انعکاس شمال : دكتر ربيع فلاح گفت : بسيار خرسنديم كه شاهد برگزاري نشست مشترك پنج جانبه مديران بنادر كشورهاي ساحلي درياي خزر در استان مازندران هستيم استاني كه در توليد بسياري از  محصولات کشاورزی و شیلاتی رتبه اول کشور را داراست .سرزميني كه با وجود چهار بندر مناسب ، فرودگاهها و راههاي مواصلاتي ظرفیت بزرگي را برای افزایش مبادلات تجاری در كريدور شمال – جنوب داراست.
مقام عالي دولت در استان تصريح نمود : امروز كه در سايه تلاش هاي دولت تدبير و اميد فضاي بهتري براي کار و تلاش و رونق اقتصادي فراهم شده است گسترش روابط اقتصادي كشورهاي همسايه ساحل درياي خزر يك ضرورت است و اين اجلاس مي تواند فرصت بزرگي براي توسعه روابط تجاري و اقتصادي کشورهاي حاشيه خزر باشد.
ربيع فلاح ادامه داد : حقيقت آنست كه دریای با شكوه خزر دریای صلح و دوستی و نماد توسعه و همكاري همه جانبه است و دولت جمهوري اسلامي و استان مازندران برای توسعه روابط خود با كشورهاي حاشیه خزر عزم خود را جزم كرده است .
استاندار مازندران خاطرنشان كرد : امروز مازندران با امكانات مناسب آماده ترانزیت نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر هست امروز مازندران از ظرفیت بزرگي برای افزایش مبادلات تجاری برخوردار است و در بخش های تجارت، ترانزیت و انرژی مي تواند گام بلندي بردارد .
در اين راستا همه كشورهاي ساحلي خزر با فعال شدن کریدور شمال جنوب بايد از مزیت و منافع آن برای توسعه همکاریهای چندجانبه استفاده كنند.
استاندار مازندران اضافه كرد : همانطور كه رئيس جمهور عزيز ما اعلام نمودند توسعه تعاملات سیاسی اقتصادی با کشورهای همسایه اولویت نخست ایران است واین تعامل سازنده و دیپلماسی خارجی وضعیت ایران را متفاوت با گذشته خواهد کرد .
ربيع فلاح افزود : در طول دوسال گذشته رئیس جهور عزيزما به ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و روسیه سفر كرده است و حاصل اين سفر ها یک پیام روشن است كه جمهوري اسلامي ايران عزم جدی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه دارد .به همين دليل تسهیل روابط بین کشورهای همسایه بهمراه توسعه ظرفیت های حمل و نقل و ترانزیت کالا يكي از انتظارات جدي ماست .
استاندار مازندران با اشاره به اينكه ما معتقديم كه کشورهای همسایه دریای خزر بايد نیازهای خود را از همدیگر تأمین نمایند تاكيد كرد : توسعه تجارت با افزایش رفت و آمدها و برگزاري اجلاس راهبردي امکان پذیر می شود.
وي تصريح نمود : پس از موفقيت ايران در مذاكرات انرژي هسته اي در شرايط پساتحريم همگرايي کشورهاي ساحلي براي همکاري و تأمين منافع مشترک و توسعه و تعميق روابط کشورهاي همسايه  مي تواند به الگويي براي ثبات و امنيت در جهان تبديل شود.
فلاح ادامه داد : تدوين 3 سند مهم همکاري در زمينه آب و هواشناسي درياي خزر، هشدار و مبارزه با حوادث غيرمترقبه در درياي خزر و حفاظت از محيط زيست درياي خزر با حضور رؤساي جمهور كشورهاي ساحلي درياي خزر خود نشان‌دهنده اراده کشورها.ي ساحلي درياي خزر براي همکاري بيشتر در خصوص مسايل مرتبط با اين درياست
وي تاكيد كرد : در کشورهاي ساحلي درياي خزر ظرفيت هاي بسيار خوبي در حوزه انرژي ، نفت و گاز ، تجارت ، محيط زيست و گردشگري وجود دارد كه با مدیریت یکپارچه و برنامه‌ریزی بلندمدت مي تواند افق هاي درخشاني را براي مردم منطقه ترسيم كرد.
استاندار مازندران ابراز اميدواري نمود تا اين پهنه آبي مشترك و درياي زيبا به نماد صلح و امنيت و سمبل همكاري ملتها و نمادِ همبستگي، دوستي و حسن هم جواري تبديل شود و با توافقات اين اجلاس زمينه توسعه و شكوفايي پايدار منطقه و همكاري همه جانبه و راهشگا فراهم گردد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :