تازه ها

دوشنبه 18 آبان 1394-12:14 کد خبر:15453

عشرت شایق

هدف دشمن از نفوذ


متن یادداشت عشرت شایق کارشناس روابط بین الملل با عنوان "هدف دشمن از نفوذ، تامین منافع نامشروع خود است" به شرح ذیل می باشد:

مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار انقلاب اسلامی در سالهای اخیر و بویژه از زمان انجام مذاکرات هسته ای بین ایران با گروه 1+5 بارها و بارها نسبت به خطر نفوذ عوامل بیگانه در کشور هشدار داده و خواستار انجام تدابیر لازم برای جلوگیری از این امر شده اند.

نگاهی به تاریخ و رویدادهای تلخ سده های اخیر نشان میدهد که ملت ایران در طول تاریخ، ضربات سختی از ناحیه نفوذ بیگانگان در مراکز تصمیم گیری و اجرایی کشور خورده است.

تاریخ ورود و نفوذ دولتهای بیگانه در ایران بیش از دویست سال سابقه دارد و آغاز آن با ورود جان ملکم انگلیسی به ایران آغاز و در برهه های متعدد به اشکال مختلفی وجود داشته است.

هدف قدرت های سلطه گر از بکار گرفتن عوامل نفوذی، روی کار آوردن عناصری است که خود را متعهد به تامین منافع آنان بدانند.

اینگونه کشورها میکوشند پس از سقوط مهره‌های وابسته به خود، عوامل دیگری را با پوشش های ظاهرا موجه در مراکز حساس کشور مورد هدف نفوذ داده و منافع نامشروع خود را تامین نمایند.

بکارگیری گروهها و جریان های انحرافی، ایجاد شبهه در اصول و ارزش های دینی و انقلابی، متزلزل کردن باورهای اجتماعی، جابجا نمودن اولویت ها، ایجاد اختلافات داخلی، برجسته کردن کمبودها، ترسیم چهره ای بزک کرده از دشمنان قسم خورده، ناامید کردن مردم از طریق نشان دادن چهره ای سیاه از آینده، کمرنگ نشان دادن موفقیت ها و توانمندیهای داخلی و ... از جمله اهدافی است که عوامل نفوذی مامور به اجرای آن ها هستند.

نفوذ در میان انقلابیون بمنظور تضعیف شعارها و اهداف انقلابی، تقویت مالی و رسانه‌ای جریانات نفوذی و به حاشیه راندن جریان های اصیل انقلابی، فراهم نمودن گسست های اجتماعی و سیاسی، فراهم نمودن زمینه تغییرات گسترده در نظام اداری و سیاسی کشور از اهداف دیگر عوامل نفوذی می باشد.

جریان نفوذ برای دستیابی به اهداف نامشروع و خسارت بار خود، از روش های دیگری همچون ایجاد هرج و مرج، ناامن نمودن مناطق مختلف، به راه انداختن حرکت های جدایی طلبانه، ایجاد خصومت و درگیری بین پیروان ادیان مختلف، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی نیز استفاده می کنند.

تاریخ ایران همانند خیلی از کشورهای دیگر نمونه های متعددی از خیانت های عوامل نفوذی را در حافظه ی خود دارد.

دلیل اصلی توفیق بیگانگان در آسیب رسانی به منافع ملی ایران از راه نفوذ عوامل نفوذی، ضعف دولت های وقت در مواجهه‌ی با نفوذ و تهاجمات فرهنگی و سیاسی بیگانگان بوده که موجب انفعال کشور بوده اند.

واقعیت این است که کشورهای سلطه گر که با وقوع انقلاب اسلامی از ایران رانده شده بودند از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی در کنار همه دسیسه ها و توطئه های رنگارنگ، آسیب رسانی به منافع ملت ایران از راه نفوذ را هم در دستور کار خود داشته اند و در مواقعی نیز به استقلال و امنیت کشور آسیب زده اند.

در این میان آنچه مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از تجربه ای است که در این رابطه به دست آمده است. وقتی با واقعیتی تلخ روبرو هستیم که نشان میدهد؛ کشور های سلطه جو در بیش از دویست سال گذشته با انجام توطئه های مختلف و بویژه با نفوذ سیاسی و فرهنگی، ضربه های سختی به منافع ملت ایران وارد ساخته اند نباید در برآورد مسائل و شناخت وضعیت کنونی کشور از این تجربه گرانسنگ که منجر به وابستگی شدید کشور و غارت منابع ملی ایرانیان شده است، غافل بمانیم.

علیرغم این ضرورت و تذکرات متعدد مقام معظم رهبری و مراجع عظام در این رابطه، متأسفانه هنوز کار چندان مهمی در این زمینه صورت نگرفته است.

جا دارد محققین و مورخین متعهد کشور، اصحاب رسانه و اساتید حوزه و دانشگاه، کار مبسوط و مشروحی در رابطه با افشای اهداف جریانات نفوذی کشورهای متنفذ خارجی و شیوه عمل آن ها در حوزه های

مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و غارت منابع اقتصادی ایران و تلاش  برای ایجاد سلطه‌ی سیاسی اقدام نمایند تا روشنگری بیشتری صورت گیرد

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :