تازه ها

دوشنبه 18 آبان 1394-11:39 کد خبر:15449

حواشی حضور روحانی در نمایشگاه


انعکاس شمال:مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات پیش از ظهر امروز (یکشنبه – ۱۷ آبان ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) در تهران برگزار شد.

رئیس‌جمهور پیش از حضور در آیین افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، در طبقه همکف سالن شبستان حضور یافت و به مدت یک ساعت و ۱۰ دقیقه از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه بیست و یکم دیدن کرد.

روحانی که ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح امروز وارد شبستان شد، بازدید خود را از بخش انتهایی این سالن آغاز کرد و تا قسمت میانی شبستان به بازدید از غرفه‌ها ادامه داد.

رئیس‌جمهور را در بازدید از نمایشگاه مطبوعات، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسام‌الدین آشنا و محمدرضا صادق مشاوران رئیس‌جمهور، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد و پرویز اسماعیلی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری، همراهی می‌کردند.

آیین افتتاحیه نمایشگاه هم ساعت ۹:۴۰ دقیقه امروز با حضور رئیس‌جمهور در سالن تدارک دیده شده در بالکن شبستان، آغاز شد.

اجرای این مراسم بر عهده یکی از مدیران رسانه‌ها بود؛ علی معلم مدیر مسئول ماهنامه دنیای تصویر که به عنوان مجری برنامه پشت تریبون قرار گرفت و پس از قرائت شعری، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا سخنرانی کند.

پس از سخنرانی جنتی که مشتمل بر ۱۲ بند از اقدامات دولت یازدهم در حوزه رسانه بود، حسن روحانی پشت تریبون قرار گرفت و در یک سخنرانی نسبتاً مفصل، ضمن اشاره به وضعیت رسانه‌ها در کشور و نقطه مطلوب در این زمینه، در برخی انتقادها از سوی برخی تریبون‌ها هم واکنش نشان داد.

بخش دوم سخنرانی رئیس‌جمهور ناظر بر مساله هسته‌ای و توافق برجام بود که در این زمینه رئیس‌جمهور از رسانه‌ها خواست که امید را در جامعه تزریق کنند.

روحانی همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، نقش رسانه‌ها را شکل‌گیری یک مشارکت گسترده در این آوردگاه سیاسی موثر خواند.

در ذیل نکاتی از سخنرانی رئیس‌جمهور که عمدتاً مرتبط با حوزه رسانه‌ بود، مرور می‌شود:

*بدترین جوانمرگی، جوانمرگی مطبوعات و رسانه است.

*کلمه تعطیل و  توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشد.

*هر مامور امنیتی که نمی‌تواند معیار برای مطبوعات و نشریات باشد.

*مگر قابل تحمل است که در کشوری، برخی رسانه‌ها برای همیشه از تعطیل، توقیف، تهدید و تنبیه مصون باشند و یک حاشیه امنِ امنیتی برای آنها مقرر شده باشد که نه تنها هر چه می‌خواهند بگویند بلکه گاهی به عنوان پلیس مخفی عمل می‌کنند؟!

*شما از طریق برخی نشریات می‌فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود و آبروی چه کسی خواهد رفت؟!

*عده‌ای ادعای انقلابی‌گری دارند؛ از پایگاه یک بخش از حکومت حمله کنیم به بخش دیگر حکومت؟! این شد انقلاب؟ این شد انقلابی‌گری؟!

*ناهماهنگی راهبردی بزرگترین خطری است که می‌تواند یک جامعه را تهدید کند.

*تمام مطبوعات و رسانه‌ها در برابر قانون باید یکسان باشند (تشویق حضار) که اگر بود، ما کشوری انقلابی هستیم و انقلاب اسلامی هستیم و اگر نبود، ما علیه یک اخلاق و یک انقلاب اسلامی عمل می‌کنیم.

*امروز تقریباً رسانه یکطرفه به سمت پایان یافتن است. رسانه‌ها دو طرفه است.

*بزرگترین عمل ضد انقلابی، ایجاد یأس است.

*رسانه‌ای به معنای واقعی کلمه ضد انقلاب است که شما وقتی آن را باز می‌کنید، یک چیزی از شما کم می‌کند. صفحه اول را می‌خوانید، امید را از شما می‌گیرد. صفحه دوم را می‌خوانید، اعتماد را از شما می‌گیرد. صفحه دیگر می‌خوانید، یک چیز دیگر را از شما می‌گیرد.

*انقلابی بودن ما در رسانه‌ها آن است که واقعیت‌ها را به خوبی و درستی بیان کنیم.

*هیچ اشکالی ندارد کسی با پولش خودش رسانه راه بیندازد و از اول تا آخر آن علیه دولت بنویسد، ولی نه با پول ملت و حاکمیت.

*انتقاد حق همه است، حق مطبوعات و رسانه‌ها است اما نقد هم باید منصفانه باشد و البته باید پاسخ هم داده شود؛ پاسخی مسئولانه و صحیح.

*عدد مطبوعه‌ها و رسانه‌هایی که ناامیدی را تزریق می‌کنند، بسیار محدود است.

*من نسبت به آنها (رسانه‌هایی) که به نفع مردم تلاش می‌کنند، تجلیل می‌کنم و از آنها تشکر می‌کنم؛ چه رسانه حامی باشد چه رسانه منتقد اما حتماً نمی‌توانم از کسی که اخلاق را زیر پا می‌گذارد، تجلیل کنم.

*یارانه‌ها باید به جای توزیع نقدی، به سمت توسعه چاپ و ساماندهی توزیع حرکت کند.

منبع: مهر
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :