تازه ها

يکشنبه 29 شهريور 1394-16:14 کد خبر:14688

تاریخ صدور دستور ابطال تحریم‌های ایران اعلام شد


آمریکا قرار است دستور معافیت تحریمی ایران را برای اجرای توافق هسته‌ای در 18 اکتبر صادر کند که به عنوان روز پذیرش نام‌گذاری شده است. اما رفع تحریم‌ها تا زمان تایید رسمی توقف پروسه غنی‌سازی در ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز نخواهد شد.

سه مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواستند نام‌شان فاش نشود روز جمعه گفتند که روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ممکن است چند ماه به زمان نیاز داشته باشد تا ایران نیز بتواند گام‌های مرتبط هسته‌ای خود طبق این توافق را بردارد و تغییرات لازم در تاسیسات غنی‌سازی فردو را اعمال کند که شامل انتقال تعداد زیادی سانتریفیوژ از این مرکز و قرار دادن آن‌ها در مکانی دیگر تحت نظارت آژانس است.

به گفته این مقامات آمریکایی انجام این اقدامات احتمالا به زمان زیادی نیاز خواهد داشت اما پیش‌بینی این که برای رسیدن به مرحله رفع تحریم‌ها چه مقدار زمان لازم است دشوار است.

آن‌ها هم‌چنین به دیگر اقداماتی که ایران باید بر اساس برجام انجام دهد، اشاره کردند که انتقال ذخایر اورانیوم انجام اقدامات لازم در راکتور آب سنگین اراک را شامل می‌شود.

بر اساس این گزارش، ایران طبق توافقی که اخیرا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده است تا 15 اکتبر، یعنی سه روز پیش از روزی که به عنوان روز پذیرش نام‌گذاری شده است باید درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و حال خود بر مبنای آن چه آژانس وجود ابعاد نظامی احتمالی می‌خواند، شفاف‌سازی کند.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به اطلاعاتی که ایران آن را فاقد اعتبار و وجاهت قانونی می‌داند مجموعه‌ای از اتهامات را علیه تهران مطرح می‌کند که به وجوه تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای گذشته ایران اشاره می‌کند.

منبع:ایسنا

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :