تازه ها

دوشنبه 16 شهريور 1394-16:15 کد خبر:13471

کلاه گشادی در مذاکر‌ات سر ایران رفت


حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی امشب در جمع خبرنگاران ‌اظهار کرد: برای اظهار‌نظر و موضع‌گیری پیرامون برجام هسته‌ای باید به 44 محور عمده که مورد پذیرش از طرف ایران بوده ‌توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه نخستین محور در 44 محور یاد شده بحث محدودیت در غنی‌سازی اورانیوم، کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال، برچیده شدن بیش از 13 سانتریفیوژ فعال، ممنوعیت غنی‌سازی تا 19 سال، الزام استفاده از سانتریفیوژ نسل اول تا 10 سال، توقف ساخت هر نوع تجهیزات مرتبط با بخش هسته‌ای، برچیدن 2 هزار سانتریفیوژ در فردو به همراه زیرساخت مربوطه، ممنوعیت تزریق گاز بر سانتریفیوژ‌های مؤثر، عدم ساخت و بهره‌برداری از آب سنگین اراک به مدت 15 سال، نابود کردن قلب آب سنگین اراک، ممنوعیت بازفرآوری و همچنین موافقت با اجرای پروتکل الحاقی بدون قید و شرط، نظارت بر زنجیره تأمین مواد مورد نیاز هسته‌ای، نظارت 25 ساله بر معادن اورانیوم، موافقت با ارسال اطلاعات هسته‌ای به غرب و همچنین گنجانده پرونده هسته‌ای ایران، ذیل ماده 41 فصل هفتم شورای امنیت و همچنین ممنوعیت‌های گسترده در زمنیه تحقیق و توسعه مواد شکاف‌پذیر تا 15 سال، گفت: بر اساس موارد یاد شده که ده‌ها مورد دیگر را باید به آن اضافه کرد باید صراحتاً‌ گفت کلاه گشادی سر ایران رفته است.

سالک خاطر نشان کرد: البته در بحث برجام هسته‌ای نقاط مثبتی هم وجود دارد همچون کاهش 6 قطعنامه شورای امنیت علیه ایران به یک قطعنامه و احتمال لغو تحریم‌ها که می‌تواند نقاط قوت برجام هسته‌ای باشد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از یک قدرت بازدارنده قوی برخوردار است‌، تصریح کر‌د: ‌این اقتدار بازدارندگی موجب ‌شده دنیای استکبار سر تسلیم فرود آورد، جمهوری اسلامی ایران امروز با 36 سال پیش تفاوت کرده و پیشرفت‌های امروز حاصل اقتدار است.

وی با اشاره به اینکه گسترش اسلام در جهان امروز با سرعت در حال پیش است و غرب به خوبی می‌داند ام‌القری جهان اسلام نظام جمهوری اسلامی ایران است، اذعان کرد: سقوط مزدوران‌ آمریکایی در منطقه همچون صدام نشات گرفته از تاثیرات جمهوری اسلامی ایران است.

سالک با بیان اینکه امروز در معادلات خلیج فارس جمهوری اسلامی ایران قابل نادیده گرفتن نیست و به عنوان یک ابرقدرت مطرح است خاطرنشان کرد: توجه به این نکته که در روند مذاکرات کدام طرف محتاج مذاکره هستند مهم بوده و آنچه که مطرح است غرب بیش از ایران محتاج این مذاکرات و توافقات است.

وی با بیان اینکه دشمنان فتنه 88 را عملیاتی کردند‌ اما نتوانستند به هدف شوم خود که براندازی حاکمیت بود دست یابند، گفت: در 36 سال گذشته دشمنان اسلام و انقلاب تجربه‌های متعددی را در عرصه‌های مختلف علیه نظام ایران انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکره و توافق بهترین و تنها روش کنترل افزایش نفوذ جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه دولتمردان ما در توافق اولیه در وین گاف بدی مقابل 1+5 داده و طرف آمریکایی‌ از آن علیه ایران حسن را استفاده‌ ‌کردند، افزود: خطوط قرمزی که رهبری در بحث هسته‌ای تبیین کردند با این توافق هسته‌ای که تحت عنوان برجام مطرح است اصلاً‌ تحقق نیافته است.

وی با توجه به توضیحات یاد شده بیان کرد: نظر شخصی من نسبت به تائید برجام هسته‌ای منفی بوده ولی نیم‌نگاهی به بررسی و نتایج کمیسیون ویژه هسته‌ای مجلس در این زمینه خواهیم داشت که بر این اساس باید منتظر جمع‌بندی آن کمیسیون باشیم.

وی یادآور شد: با توجه به تاکیدات و فرمایشات رهبری نکته اصلی در فضای پسابرجام در نظر گرفتن نقش مجلس در بررسی برجام است.

سالک تاکید کرد: بررسی توافقات دولت جمهوری اسلامی ایران با سایر دولت‌ها تحت عنوان لایحه یک امر عادی، طبیعی و قانونی است و بارها در کمیسیون‌های مختلف مجلس این امر صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم از ارسال برجام هسته‌ای به مجلس واهمه دارد چرا که فکر می‌کند تغییراتی در آن صورت می‌گیرد، ادامه داد: بر همین اساس دولتمردان در نظر داشتند که برجام از طریق شورای عالی امنیت ملی تصویب شود که البته تا‌کنون 6 جلسه در شورای عالی امنیت برگزار شده و به نتیجه خاصی نرسیده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار کرد: هیچ توافقنامه‌ای بدون پیوست فرهنگی در کشور ما بر‌اساس اسناد بالادستی قبول نیست، بنابر‌این هر توافقنامه باید پیوست فرهنگی داشته باشد، از جمله ضروریات امروز پیوست فرهنگی برجام هسته‌ای است که به ابعاد مختلف فرهنگی می‌تواند بپردازد.

وی بیان کرد: ما معتقدیم که نباید فرهنگ کاذب را که نشات گرفته از دروغ و فریب است به مردم القا کرد، بلکه فرهنگ صادقانه برجام هسته‌ای را باید مطابق با واقعیت‌ها به مردم ارائه داد.

منبع: فارس
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :