تازه ها

شنبه 31 مرداد 1394-1:6 کد خبر:13272

فساد و گناه / وقتی برای رسیدن به مقصد از بیراهه می رویم


انعکاس شمال:یکی از سرفصل های مهم و نسبتا فراموش شده هر انتخابات ، موضوع «اخلاق در تبلیغات» است. اخلاق عموماً هم فضایل را شامل می شود وهم رذایل را؛ یعنی اخلاق خوب (صفات پسندیده) و اخلاق بد (صفات ناپسند) هر دو، در حوزه اخلاق جای می گیرند. اخلاق در موضوع تبلیغات انتخاباتی، بیشتر متوجه نحوه رفتار با رقیب می شود. به بیان کلی تر، اخلاق در تبلیغات انتخاباتی عبارت است از مجموعه رفتار، گفتار و کردار هر نامزد انتخاباتی (و هواداران او) در قبال حقوق دیگران؛ «دیگرانی» که دامنه وسیعی را شامل می شوند: از رقیبان گرفته تا هواداران رقیب، حامیان خودی و مجموعه رأی دهندگان. تریبون های انتشار پیام های جمعی، مثل رسانه های همگانی (اعم از مطبوعات، رادیو و تلویزیون)، و تریبون های سخنرانی و خطابه (مثل نمازجمعه) نیز جنبه دیگری از اخلاق انتخاباتی را متوجه خود می کنند. عموماً چنین بیان می شود که یک نامزد انتخاباتی، باید حرمت رقیب را حفظ کند. پرهیز از هرگونه توهین، افترا، تخریب و تهدید، کلیاتی است که هر نامزد انتخاباتی باید در رفتار و گفتار خود نسبت به رقیب انتخاباتی اش لحاظ کند. احترام به هواداران نامزد رقیب، خوشرویی و خوش برخوردی با آنها، پرهیز از رفتار کینه توزانه و انتقام جویانه با حامیان رقیب در هر شرایط (در زمان تبلیغات و یا پس از رسیدن به قدرت)، از اصول اخلاقی است که هر نامزد انتخاباتی باید نسبت به هواداران رقیبان در نظر داشته باشد.

اما اخلاق در تبلیغات انتخاباتی، متوجه رعایت حقوق افراد و گروه های خودی نیز هست. پرهیز از سوءاستفاده از اعتماد افراد و گروه ها، نخستین اصل اخلاقی در قبال هواداران به نظر می رسد. نکته دیگر، تلاش برای شفافیت، صداقت و صراحت در بیان دیدگاه ها و برنامه های پیشنهادی است. ابتدایی ترین حق حامیان یک نامزد انتخاباتی این است که اطلاعات صحیح از جانب نامزد مورد نظر خود دریافت کنند.

این مبحث کلی را مطرح کردیم که موضوع این مقال را در قالب مقایسه قرار دهیم ؛ هنوز تبلیغات انتخابات مجلس در شهرستان ساری به صورت آغاز نشده که پرواضح شاهد بسیاری از بداخلاقی ها ، فساد و اهانت ، تهدید و گستاخی های فراوانی هستیم که براحتی می توان انتخابات آتی را بسیار ملتهب و پرتنش متصور بود . اما نگارنده این سوأل که شاید در ذهن بسیاری از مخاطبان و مردم این شهر نقش بسته مطرح می کند که آیا این افرادی که امروز این رویه غلط را برای رسیدن به مقاصدشان پیش گرفته اند فردای روزی می خواهند کشور و ملت ما را ساماندهی  به مشکلاتشان بپردازند ؟ آیا این افراد قصد دارند در خانه ملت قانونگذاری کنند اینها کسانی هستند که در ابتدایی ترین موازین قانونی ، خود قانون گریزند چگونه می توانیم آنها را مدافع حق و حقوق مردم بدانیم ؟ باید اعتقاد داشت که در طول هیچ انتخاباتی در شهرستان ساری چه در حوزه شوراها و چه انتخابات مجلس این همه بداخلاقی و موضع گیری های پرتنش سیاسی وجود نداشت !!! اگرچه بازهم اعتقاد دارم سرمنشأ همه این بداخلاقی های انتخاباتی در ساری از شورای چهارم در مرکز استان آغاز و باب شده اما ظاهراً روندی که در پیش گرفته شده را بنا دارند در این شهر نهادینه کنند که این مسئله را باید به عنوان یکی از بزرگترین زنگ خطرهای این شهر از هم اکنون در گوش خود بشنویم .

روند سوء این اتفاقات به گونه ای گسترش یافته که حتی به زنده و یا مرده ی همدیگر نیز رحم نمی کنند و تنها باید دست به دعا بالا برد تا این اتفاقات در نهایت بیش از این خسارات به مردم و شهر ساری وارد نسازد.

شعبان وفایی نژاد

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :