تازه ها

چهارشنبه 14 مرداد 1394-12:49 کد خبر:13097

تماس هاشمی درباره عدم تاثیر کمک به فلسطین


حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه 18 تیر 1361 یعنی چند روز پیش از آغاز عملیان «رمضان»، گفت: ما گلوله‌های عراق را بر می‌گردانیم به طرف بغداد و دست عراق را می‌شکنیم و به دنیا ثابت می‌کنیم جمهوری اسلامی به متجاوز مدال نخواهد داد.

در همین ایام که ایران می‌رفت تا با جمع‌آوری و بسیج نیروهای مردمی عملیات سرنوشت‌‌ساز خود را آغاز کند بخش قابل توجهی از نیروهای رزمی کیفی جمهوری اسلامی ایران در آن سوی مرزها سوریه- لبنان در بلاتکلیفی به سر می‌بردند.

برای آشنایی با وضعیت این نیروها دفتر خاطرات هاشمی رفسنجانی را ورق می‌زنیم:

جمعه 4 تیر 1361

عصر با احمد آقا خمینی تلفنی صحبت کردم: درباره وضع لبنان که اسرائیل در حال پیروزی کامل است و جبهه نجات ملی را می‌افتد و فلسطینی‌ها رفته رفته شکست می‌خورند و کمک‌های ما خیلی مؤثر واقع نمی‌شود. قرار شد که با امام صحبت کند. او سپس به منزل آمد و صحبت کرد. قرار شد که با امام ملاقات کنیم و در این باره موضع روشنی اتخاذ شود.

شنبه 5 تیر

رئیس‌جمهوری به منزل ما آمدند و ما هم به زیارت امام رفتیم. راجع به کمک به سوریه در مقابل اسرائیل مذاکره کرده بودیم. امام با حضور ما در آن جبهه با شرایط موجود مخالفت دارند و معتقدند که عرب‌ها جنگ جدی نخواهند کرد و درگیری بیشتر ما باعث می‌شود که در جبهه جنگ با عراق دچار وقفه شویم و در آنجا هم به جایی نرسیم. بالاخره قرار شد اگر به طور جدی از طرف سوریه جنگ شد شرکت کنیم.

دوشنبه 7 تیر

از دفتر آقای خامنه‌ای و دفتر امام اطلاع دادند که: با توجه به ملاقات فرماندهان سپاه وارتش با امام و مذاکره درباره جنگ لبنان، خواستار تشکیل جلسه شورای عالی دفاع برای فردا شدند. آقای محسن رفیق‌دوست که دیشب از سوریه آمده امروز به ملاقات آمد و از اینکه امکانات ما در سوریه بلاتکلیف مانده اظهار نگرانی نمود. قرار شد که این مطلب را خدمت امام بگوید.

سه‌شنبه 8 تیر

ساعت ده صبح در دفتر آقای رئیس‌جمهومر شورای عالی دفاع جلسه داشت... در مورد .. عدم اعزام نیرو به سوریه هم تصمیماتی گرفتیم. در مجموع به این نتیجه رسیدیم که تصمیم به جایی است. سفیر سوریه آمد و از این که ما به جنگ با عراق اولویت داده‌ایم و با اعزام نیروهای جدید از ایران و سوریه به آنها فشاری برای ادامه جنگ وارد نمی‌شود خوشحال بود و می‌گفت: اسرائیل سلاح‌های ناشناخته جدید به کار گرفته و فعلا نمی‌خواهیم با آن بجنگیم.

منبع: فارس
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :