تازه ها

سه شنبه 30 تير 1394-23:6 کد خبر:11990

واکنش جان کری به بیانات رهبر انقلاب


وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه بزودی همتایان خود در منطقه خلیج فارس را در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار می‌دهد، گفت که این مذاکرات فقط به موضوع هسته‌ای منحصر بود.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «العربیه»، به سخنان اخیر رهبری در خصوص آمریکا واکنش نشان داد و گفت که بزودی همتایان خود در کشورهای عربی خلیج فارس را در جریان نتیجه مذاکرات هسته‌ای قرار می‌دهد.

بنا بر گزارش العربیه، کری با بیان اینکه کشورهای عربی بودجه‌ای به مراتب بسیاری بیشتر از بودجه نظامی ایران دارند، به آنان توصیه کرد که اعراب خلیج فارس می‌توانند از این مسئله برای مقابله با آنچه وی عوامل ایران خواند، به شکل موثری استفاده کنند.

کری در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر رهبر ایران در خصوص اینکه جمهوری اسلامی مبارزه با آمریکا را (با وجود توافق هسته‌ای) ادامه می‌دهد، از تفسیر آن اظهار ناتوانی کرد و گفت: «نمی‌دانم چگونه این سخنان را در این برهه تحلیل کنم جز آنکه همانطور که هست آن را ببینم. یعنی اینکه این، سیاستش است. من درک می‌کنم که گاهی سخنان آشکار با واقعیت متفاوت باشد».

العربیه نوشت: کری در ادامه سخنان [آیت ‌الله] خامنه‌ای [رهبر معظم انقلاب] را "نگران‌کننده و ناراحت‌کننده" خواند و گفت که این مسئله، یکی از دلایل دیدار آتی من با سران کشورهای خلیج [فارس] است. این مسئله سبب می‌شود که ما به امنیت و سلامت خلیج [فارس] بیشتر توجه کنیم. ما در تلاش خود برای مبارزه با تروریسم و عواملی که نقش تخریبی در منطقه بازی می‌کنند، جدی هستیم.

آیا آمریکا از طریق ایران سوریه را تحت فشار قرار خواهد داد؟

کری در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا آمریکا از نفوذش نزد ایران برای تحت فشار قرار دادن رژیم سوریه برای حل مسالمت‌آمیز و انتقال دولت بدون بشار اسد استفاده خواهد کرد»، گفت: من نمی‌توانم به نیابت از ایران سخن بگویم زیرا ما فقط در موضوع هسته‌ای مذاکره کردیم و به مسائل دیگر نپرداختیم. اما (رئیس جمهور ایران حسن) روحانی در سخنانش درباره توافق گفت که به برقراری روابط با کشورهای منطقه علاقه‌مند است.

کری ادامه داد: من به طور فشرده با دوستانمان در عربستان و همچنین (سابقا) با سعود الفیصل وزیر خارجه سابق و وزیر خارجه کنونی و ولی‌عهد و جانشینش، کار کردم و از چگونگی حل منازعه در سوریه حرف زدیم. ما با روس‌ها هم صحبت می کنیم از جمله با خود پوتین و لاوروف و از شیوه موثر (در حل مسئله سوریه) صحبت کردیم. برای همین امیدوارم زمانیکه تلاش‌ها را هماهنگ می‌کنیم و ایده‌های جدیدی مطرح می‌کنیم، تغییری در سوریه ببینیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اذعان کرد که هنوز تروریست‌های خارجی وارد سوریه می‌شوند و گفت: نمی‌توانم بگویم در حالی که (بشار) اسد هنوز در قدرت است، خشونت چگونه متوقف شود حال آنکه جنگجویان خارجی هنوز به سوریه می‌روند.

او بدون اشاره به حمایت مالی کشورهایی مانند عربستان و قطر و حمایت‌های لوجستیک ترکیه به تروریست‌های سوریه، مدعی شد که اسد مغناطیسی برای جذب جنگجویان خارجی دارد.

منبع: فارس
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :