تازه ها

پنجشنبه 25 تير 1394-1:27 کد خبر:11935

محرومیت معلولین ضایعه نخاعی از حضور در مساجد

انعکاس شمال - در ماه مبارک رمضان که عموم مردم با حضور در مساجد به راز و نیاز می‌پردازند به دلیل عدم مناسب‌سازی مساجد برای...


در ماه مبارک رمضان که عموم مردم با حضور در مساجد به راز و نیاز می‌پردازند به دلیل عدم مناسب‌سازی مساجد برای معلولین این افراد از حضور در این مکان محروم مانده‌اند.

 شب‌های ماه مبارک رمضان زمانی مناسب برای حضور مردم در مساجد و اماکن دینی به منظور راز و نیاز و نیایش است، شب‌هایی که فرصت مناسبی است تا افراد در خانه خدا گرد هم جمع‌ شوند و به دعا و عبادت بپردازند.

درحالی‌که مساجد به‌عنوان یک مکان عمومی باید قابل استفاده برای عموم افراد باشد به دلیل عدم مناسب‌سازی این روزها معلولین از حضور در مساجد محروم مانده‌اند.

بنیامین محسنی رئیس مجمع معلولین ضایعه نخاعی استان مازندران گفت: 98 درصد از مساجد و مصلی‌ها برای معلولین مازندرانی مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه توسعه مساجد در استان توسط مردم صورت می‌گیرد، عنوان کرد: باید آموزش‌های مناسب‌سازی در جامعه و در بین مردم صورت گیرد.

رئیس مجمع معلولین ضایعه نخاعی استان مازندران با اشاره به وضعیت نه‌چندان مطلوب مساجد برای معلولین اظهار داشت: در طراحی‌های مساجد در استان حضور معلولین در مساجد نادیده گرفته‌شده است.

بنیامین محسنی با اشاره به اینکه معلولین ضایعه نخاعی به دلیل معلولیت خود به‌راحتی نمی‌توانند در مراکز عمومی حضور یابند، خاطرنشان کرد: در مساجد و یا برنامه‌های مختلف دینی و مذهبی نیز مکانی برای معلولین در نظر نگرفته شده است.

رئیس مجمع معلولین ضایعه نخاعی استان مازندران با گله از وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی و وضو خانه مساجد عنوان کرد: باید برای استفاده معلولین سرویس‌های بهداشتی و وضو خانه ویژه معلولین در مساجد تعبیه شود.

محسنی با اشاره به ساخت و توسعه مصلی‌ها در استان و سایر شهرستان‌ها تاکید کرد: از مسئولان انتظار می‌رود در مرحله ساخت ضوابط مربوط به معلولین مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از معلولین ضایعه نخاعی استان مازندران با وجود علاقه از حضور در مساجد باز می‌مانند، عنوان کرد: باید در زمینه مناسب‌سازی مساجد برای معلولین اقدامات اساسی صورت گیرد.

یک معلول در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از وضعیت مناسب نبودن مساجد استان مازندران برای معلولین گله کرد و اظهار داشت: بیشتر مساجد استان مازندران دارای پله‌های متعدد است.

این معلول با بیان اینکه معلولین برای طی کردن پله‌های مساجد با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند، عنوان کرد: در نظر گرفتن پله‌ در مساجد مازندران بخشی از نقشه‌های ساختمانی این بنا‌های عمومی است.(سید محمد علی رضازاده :خبرنگار)

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :