تازه ها

شنبه 20 تير 1394-23:40 کد خبر:11876

روحانی: 22 ماه هنرمندانه با دنیا مذاکره کردیم


حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در ضیافت افطار با اصحاب فرهنگ و هنر با تاکید بر اینکه همواره هنرمندان بوده‌اند که کار خدایی کرده‌اند، گفت: خیلی‌ها کارهای بسیاری می کنند و خدمات بسیاری انجام می‌دهند اما آن خدمتی که برای نسل‌های بعدی می‌ماند و از آن بهره می‌گیرند، خدمتی است که هنرمندان واقعی ارائه می‌کنند.

 

وی با تاکید بر ماندگاری آثار حافظ، سعدی و مولانا خاطرنشان کرد: مشاهده می‌کنیم که آن‌چه که مانده است، می‌ماند و خواهد ماند آثار هنر و هنرمند است. هنر به زیباترین وجه پیام را ابلاغ می‌کند و هنرمند در رساترین قالب و بهترین شکل با دقیق‌ترین صورت این انتقال را انجام می‌دهد.

 

روحانی همچنین با بیان اینکه در شیراز،‌ اصفهان، رم و شهرهای مختلف دنیا آنچه که می ماند و جاودانه است هنر و آثار هنر است،‌ خاطرنشان کرد: همگان مشاهده می‌کنیم که تخت جمشید از بین نمی‌رود و اثری جاودانه است چرا که در آن هنر به کار رفته است.

 

رییس جمهور ادامه داد: چنان چه می‌خواهیم پیام فرهنگ ایران، انقلاب و دین و اسلام‌مان جاودانه بماند باید از هنر بهره جوییم و از آن استفاده کنیم.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه همگان به دنبال هنر واقعی و متعهدانه هستیم اظهار کرد:‌ هنر متعهدانه با زور و فشار ایجاد نمی‌شود بلکه هنر متعهدانه زمانی ایجاد می‌شود که هنرمند با مردم و در کنار آن‌هاست.

 

روحانی افزود: گرچه ممکن است یک فرد و یک حزب مرتکب اشتباهی شود اما یک ملت اشتباه نمی‌کنند؛ اگر خواسته‌ای خواست عمومی و ملی باشد و هنرمند آن را ببیند و اهداف ملی کشور برای او تبیین شود آن هنگام او می تواند به بهترین وجه برای دستیابی آن ملت به اهدافشان کمک کند.

 

رییس جمهور تصریح کرد: هنرمندان هم می‌توانند به دولت‌ها کمک کنند و هم می‌توانند هادی دولت‌ها باشند. آن‌ها همچنین می توانند مسیر دولت‌ها را تسهیل کنند.

 

وی با بیان اینکه معمولا قدرت‌ها و دولت‌ها می‌آیند تا هنر را در مسیری قرار دهند، اظهار کرد: هنر خلاقیت است و خلاقیت نیز با زور و فشار امکان‌پذیر نیست. هنر بازآفرینی است و در صورتی که فضایی آزاد و اخلاقی وجود داشته باشد هنر رشد و نمو پیدا خواهد کرد.

 

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه وظیفه همه دولت‌ها این است که راه را برای خلق هنر تسهیل و آماده کنند، اظهار کرد: اشکالی ندارد که دولت و نظام سیاست‌های هنری را در یک جامعه تبیین و تشریح کنند اما مداخله در زندگی خصوصی، کاری و حرفه‌ای هنرمند تناسبی ندارد.

 

وی با تاکید بر خصوصی سازی در بخش هنر و با بیان اینکه در بخش هنر باید انجمن های هنری علمی و فرهنگی شکل بگیرد، اظهار کرد: دولت یازدهم همان طور که در اقتصاد معتقد است که باید کار را به اهلش بسپاریم در هنر نیز معتقد است که باید کارها را به بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی واگذار کنیم چرا که آن‌ها بهتر می‌توانند کار را پیش ببرند و دولت باید با اعمال نظارت‌ها و مراقبت‌های خود سیاست‌های کلی را مطرح کند.

 

روحانی در ادامه با بیان اینکه سیاست ما بر این است که پای آن‌چه که ما و دولت‌مان قول داده‌ایم بایستیم و قول‌هایمان را نیز فراموش نکرده‌ایم گفت: کشور یک قوه مقننه، یک قوه قضاییه و نیروهای مسلح و دستگاه‌های دیگری نیز دارد. گرچه ما ایستاده‌ایم و تا پایان نیز خواهیم ایستاد اما هیچ گاه فکر نکنید که دولت به معنای دستگاه اجرایی همه امکانات و اختیارات را در مشت خود دارد و حتی همه پول‌ها نیز در دستش است.

 

رییس جمهور با بیان اینکه همه ما یک قانون اساسی را قبول کرده‌ایم و در چارچوب آن نیز قول‌هایی داده‌ایم و به آن چارچوب‌ها متعهد خواهیم بود ادامه داد: قول‌هایی که ما داده‌ایم در چارچوب قانون اساسی بوده است اما فکر می‌کنم که در دو سال گذشته مقداری فضا بازتر شده است و شرایط خلاقیت نیز بهتر شده است.

 

وی با اشاره به فعالیت مجدد ارکستر ملی و سمفونیک گفت: آنچه که از دستمان برمی‌آمد را انجام داده‌ایم؛ می‌گفتند که هم ارکستر ملی و هم سمفونیک نباید باشد اما ما گفتیم که هر دو باید باشند و توانستیم هر دو را سامان دهیم.

 

روحانی همچنین به بازگشایی خانه سینما اشاره کرد و گفت: گفتند که این خانه باید تعطیل باشد اما ما گفتیم که این خانه باید باز شود و آن را نیز باز کردیم.

 

وی با تاکید بر اینکه همه کارها را می شود انجام داد، اظهار کرد:‌ باید گام به گام کارها را انجام دهیم و به نتیجه برسانیم.

 

رییس جمهور کشورمان در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: من از جمع بزرگ فرهیختگان و هنرمندان تقاضایی دارم و آن این است که گفته‌ایم اعتدال و مبارزه با افراط و تعامل با جهان و اخلاق، کلید هر سه در دست فرهیختگان و هنرمندان است چرا که این فرهیختگان و هنرمندان هستند که می توانند اخلاق را در جامعه تبیین کنند.

 

وی خطاب به هنرمندان و فرهیختگان حاضر در جلسه گفت: شما بهتر از هرکس می توانید نشان دهید که ریا چقدر زشت است؛ همان ریایی که امروز در گوشه و کنار جامعه مشاهده می کنیم و می‌بینیم که برخی افراد برای پول و منصب و مقام ریا و اغراق و مبالغه و مداحی می‌کنند. آن‌ها دروغ می‌گویند و توهین و اهانت می کنند تا به سمت و مقامی برسند.

 

رییس جمهور با بیان اینکه زشتی دروغ، ریا، فساد و توهین به دیگران جز با فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر که صاحبان بیان و قلم هستند از بین نمی‌رود اظهار کرد: هرچه هنر در جامعه بیشتر و صدای هنر بلندتر باشد افراط و خشونت در جامعه کمتر می‌شود. در همین راستا باید شرایط خلاقیت هنرمندان جامعه را فراهم کنیم تا جامعه‌مان از خشونت و افراط پرهیز کند.

 

روحانی خاطرنشان کرد: هنرمندان و فرهیختگان باید در اخلاق و استقرار اخلاق در جامعه باید به دولت کمک کنند و در راستای ایجاد اعتدال و از بین بردن افراط و خشونت فعالیت کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه فرهیختگان و هنرمندان در تعامل با جهان نقش بسیاری دارند اظهار کرد: بخش بزرگی از تعامل با جهان در اختیار هنرمندان است. همان طور که اقتصاد نیز در اختیار هنرمندان است امروز بخشی از بار سیاست خارجی بر عهده هنرمندان ما قرار گرفته است.

 

رییس جمهور با اشاره به مذاکرات ایران با 1+5 با تاکید بر اینکه در این 22 ماه طوری با دنیا مذاکره کرده ایم که می توان آن را هنرمندانه تعبیر کرد گفت: در این 22 ماه مذاکره کنندگان ما با هنر نشستند و حرف زدند. آنها با هنر نوشتند و نگاه کردند.

 

وی ادامه داد: ما در این 22 ماه به گونه ای با 6 قدرت جهان صحبت کردیم که چنان چه مذاکرات به پیروزی نرسد و موفق نباشد دنیا به خوبی می‌داند که ایران اهل منطق بوده و میز مذاکره را هیچ گاه ترک نکرده است و به بهترین وجه در مقابل قدرت‌های جهان پاسخ داده است.

 

روحانی ادامه داد: اگر هم در مذاکرات موفق بودیم باز هم دنیا می‌بیند که ملت ایران ملت هنرمندی است که می‌تواند بزرگترین معضل تاریخ خود را از نظر سیاسی با منطق و استدلال بیان کند و حقوق ملت را به کرسی بنشاند.

 

رییس جمهور خاطرنشان کرد:‌ نفس مذاکره هنر است و این که ما 22 ماه در حال حرف زدن هستیم یک هنر است؛ نفس اینکه 6 قدرت را در برابر خودمان میخکوب کرده‌ایم هنر است و نفس اینکه بسیاری از مشکلات را تا امروز حل کرده‌ایم نیز هنر است.

 

روحانی در پایان با بیان اینکه هنر همان زیباترین و موثرترین و بهترین کار و با شیواترین بیان و زبان است، اظهار کرد‌: ما در 22 ماه گذشته همین کار را انجام دادیم و ادامه خواهیم داد و امیدواریم که آنچه که خواسته ملت و منافع ما است ان شاالله دولت و مذاکره کنندگان در تمام صحنه‌ها با حمایت و حضور مردم و فرهیختگان و هنرمندان به نتیجه مطلوب برسانند.

 

در این مراسم همچنین مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی به ارائه گزارشی از وضعیت بخش هنر پرداخت.

 

وی گفت :‌ در حوزه هنر و در بخش موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی‌ و مواردی در طی سال‌های گذشته به حوزه معاونت هنری اضافه شده است تلاشمان بر این بوده است که فضایی فراهم کنیم که هنرمندان بتوانند تا جایی که توان ما اجازه می دهد فعالیت کنند.

 

معاون هنری ارشاد با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم ارتباطی منطقی با هنرمندان ایجاد شود اظهار کرد:‌تلاش ما بر این بوده است که انچه که لازم است به عنوان یک اثر هنری و کاری که خلق می شود از یک غنایی برخوردار باشد.

 

وی همچنین به فعالیت‌های معاونت هنری در حوزه دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: تلاش کرده ایم که دولت تا می تواند در بخش هنر و فعالیت هایی که جنبه تصدی گری دارد خارج شود.

 

معاون هنری ارشاد همچنین با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال تئاتر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال جاری تلاش‌مان بر این است که در حوزه تئاتر اندکی به مسائل این حوزه توجه کنیم. چرا که در این زمینه نیاز به امکانات زیرساختی بسیاری داریم.

 

همچنین صالحی معاون فرهنگی ارشاد طی سخنانی کوتاه به رویکردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه اعتدال فرهنگی مسیر خود را پیش می‌برد.

 

وی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید پرچم دار اعتدال فرهنگی و پیش قراول این فرهنگ نیز حوزه‌های فرهنگ این دولت هستند.

منبع: ایسنا
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :