تازه ها

شنبه 20 تير 1394-23:38 کد خبر:11875

میزان خسارت داعش به کشورهای عربی


پایگاه اقتصادی "زاویه" وابسته به خبرگزاری رویترز در گزارشی تاکید کرد که پس از گذشت یک سال از ظهور داعش، خسارتهای اقتصادی منطقه عربی از یک تریلیون دلار در بخشهای متعددی که مهمترین آنها نفت، گردشگری و زیرساختهاست، فراتر رفت.

فقط در عرض یک سال از رویارویی های مسلحانه مستقیم و غیرمستقیم با این گروه افراطی، تولید ناخالص داخلی در کشورهایی مانند سوریه، عراق و تونس کاهش یافت و هزینه های نظامی در کشورهای عربی متعددی و در راس آنها عربستان، امارات و قطر، بیش از 40 درصد افزایش یافت.

گروه تروریستی داعش ، به رهبری ابوبکر البغدادی از تروریست های سلفی جداشده از شبکهٔ القاعده تأسیس شد و با دولت‌های عراق و سوریه و دیگر گروه‌های شورشی مخالف دولت سوریه وارد جنگ شده‌ است.

ریشه داعش به جماعت توحید و جهاد می‌رسد که در سال ۱۹۹۹ به رهبری ابومصعب الزرقاوی تأسیس شد و در سال ۲۰۰۴ به شبکه القاعده پیوست و پس از آن به القاعده عراق معروف شد. این گروه که وارد جنگ با دولت عراق و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق شده بود در سال ۲۰۰۶ با چندین گروه تروریستی دیگر ائتلاف کرده و «مجلس شورای مجاهدین» را تشکیل داد. در ۱۳ اکتبر همین سال مجلس شورا به همراه چند گروه تروریست دیگر «داعش» را تشکیل داد. ابوایوب المصری و ابوعمر بغدادی دو رهبر اصلی داعش بودند که در ۱۸ آوریل ۲۰۱۰ در عملیات ارتش آمریکا کشته شدند و ابوبکر بغدادی جایگزین آنها شد.

نام کشورهایی مانند عربستان ، قطر و امارات در میان کشورهای عربی به عنوان مهمترین منابع تامین مالی و نیروی انسانی گروه ترویستی داعش مطرح است.

منبع: العالم
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :