تازه ها

شنبه 20 تير 1394-23:37 کد خبر:11874

شیوه جدید ورود داعش به عراق


یک گزارش رسانه ای در روز شنبه از ورود نیروهای داعش به داخل خاک عراق از طریق کانتینرهای مهر و موم شده و با برچسب های مواد غذایی و چای خبر داده و مدعی شده که این کانتینرها از گذرگاههای مرزی ترکیه وارد عراق می شوند.

گفته شده که نیروهای داعش در صندوق های بزرگی از مواد غذایی جاسازی می شوند که روی آنها علائم تجاری ثبت شده است.

منابع گفته اند که به محض رسیدن کانیتنرها به داخل خاک عراق ، محموله آن باز شده و نیروهای داعش به سرعت به اماکن از پیش تعیین شده در خاک عراق انتقال می یابند.

این خبر در حالی روز شنبه در پایگاه خبری المعلومه انتشار یافت که مرجعیت عراق روز جمعه دولت ها و کشورهای همسایه و سایر کشورهای منطقه را به بستن مرزهای خود روی گروه تروریستی داعش جهت ورود به خاک عراق فراخواند و سهل انگاری در این زمینه را غیرقابل قبول دانست.

این گزارش ها از سوی منابع رسمی هنوز تایید نشده است.

در همین حال، یک عضو کمیسیون کشاورزی و آب پارلمان عراق روز شنبه دولت ترکیه را متهم کرد که این کشور در خط داعش در جنگ علیه عراق حرکت می کند.

علی البدیری، به اقدام آنکارا در خصوص کاهش حق السهم آب عراق از رودخانه فرات اشاره کرد و دولت ترکیه را به نقض تعهداتش در قبال قراردادها و توافقات صورت گرفته در خصوص آب متهم کرد.

وی انتقال بخشی از آب دجله به فرات را برای جبران کمبود آب این رودخانه، یک راه حل مقطعی و موقتی دانست و گفت که هم اکنون استان های متکی به آب در مسیر فرات با بحران کمبود آب روبه رو هستند و به علاوه کاهش میزان آب این رودخانه به دلیل وابستگی زندگی مردم به آن حائز اهمیت است و ضمن اینکه یک فاجعه زیست محیطی را نیز به دنبال دارد.

البدیری ادعای ترکیه را مبنی بر افزایش میزان آب فرات به 500 متر مکعب در ثانیه رد کرد و گفت دولت ترکیه در انجام تعهداتش در قبال توافقات با عراق در این خصوص جدی نیست.

وی آنکارا را به بهره برداری از اهرم آب به عنوان سلاحی برای فشار به دولت عراق متهم کرد که به گفته وی سعی دارد از طریق آن منافع مشخص استراتژیکی خود را تامین کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی و آب پارلمان عراق، این اقدام دولت آنکارا را با توجه به اینکه تعداد زیادی از سدهای موجود در استان های الانبار و موصل در کنترل داعش قرار دارد، تلاشی همسو با داعش در جنگ علیه کشورش توصیف کرد.

کشور عراق طی سالهای اخیر به دنبال کاهش حق السهم این کشور از آب فرات توسط ترکیه ، با بحران کم آبی فزاینده ای روبه رو شده است و دولت عراق بارها این موضوع را از راههای دیپلماتیک با دولت ترکیه پیگیری کرده و خواستار اعاده سهمیه خود شده است.

کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی عراق، هشدار داده اند که کاهش سهمیه آب رودخانه های فرات و دجله، این کشور را بزودی با یک فاجعه زیست محیطی و انسانی روبه رو خواهد کرد و از آن به عنوان جنگ آب و همسویی ترکیه با داعش یاد می کنند.

البدیری در عین حال این را هم گفت که تاکنون پیگیری ها بعمل آمده از سوی بغداد برای حل این مشکل حاصلی نداشته است.

منبع: ایرنا
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :