تازه ها

دوشنبه 8 تير 1394-17:46 کد خبر:11713

مدیر عامل آبفار مازندران:

سرانه مصرف مشترکین روستایی دو برابر استانداردهای جهانی است

انعکاس شمال - سرانه مصرف مشترکین روستایی 250 لیتر در شبانه روز است و در برخی از روستاها حتی به 400 لیتر هم می رسد در حالیکه متوسط سرانه جهانی 130 لیتر است.


به گزارش انعکاس شمال به نقل از اداره روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران؛ مدیر عامل آبفار استان در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب( یکم الی هفتم تیر ماه)  ضمن تسلیت وفات حضرت خدیجه(س) و شهدای هفتم تیر اظهار داشت: وجود هرگونه حیات متکی به آب است آبی که جایگزین ندارد اما طی سالهای اخیر مدیریت مصرف در کشور اسلامی ما به فراموشی رفته است.

مهندس مجید عبدالهی با تاکید بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر افزود: علیرغم اینکه 71 درصد کره زمین را آب تشکیل می دهد فقط 5/2 درصد آن شیرین است که از این میزان سهم کشورمان نیز بسیار ناچیز است لذا نیازمند صرفه جویی و مصرف بهینه آب هستیم و در این راستا باید امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد و رسانه ها می توانند در این زمینه کمک بزرگی برای ما باشند.

افزایش جمعیت و مصرف دو متغییر چالش آفرین

وی جمعیت جهان را از صد سال گذشته 3 برابر عنوان کرد و گفت: هماهنگ با افزایش جمعیت میزان مصرف آب 6 برابر شده است و این دو متغییر ما را در منابع تامین آب دچار چالش می کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران تعداد روستاهای استان را 3 هزار روستا اعلام کرد و افزود: 376 هزار مشترک روستایی در 1560 روستا تحت پوشش ما هستند که 85 درصد از جمعیت روستایی استان را در بر می گیرد و این در حالیست که 45 درصد جمعیت استان در روستاهای مازندران زندگی می کنند که در مواقع پیک مصرف به 50 درصد هم می رسد.

359 پروژه در دست اجرا

مهندس مجید عبدالهی تعداد پروژه های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران را 359 پروژه برشمرد و خاطرنشان کرد: از این تعداد 256 پروژه نیمه تمام است که اتمام این پروژه ها به اعتباری بالغ بر 235 میلیارد تومان نیازمند است.

وی شاخص بهره مندی آب روستایی را 70 درصد عنوان و تصریح کرد: از سال گذشته با اجرای پروژه ها شاخص مذکور 2 درصد افزایش یافت با این حال با میانگین شاخص کشوری که 78 درصد است فاصله داریم اما با اجرای این پروژه ها از میانگین کشوری بالاتر خواهیم رفت..

6 درصد سهم آبفار مازندران از صندوق توسعه ملی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تخصیص 500 میلیون دلار اعتبار برای آبرسانی به روستاهای کشور افزود: سهم مازندران از این مبلغ 6 درصد است که برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی افزود:400 میلیارد تومان از صندوق متمرکز کشور نیز برای آبرسانی روستایی در سطح کشور تخصیص یافت که 2 هزار میلیارد تومان سهم مازندران است و امید می رود با توجه به این تخصیصات اکثر پروژه های در دست اجرا طی امسال و سال آینده به اتمام برسد.

کیفیت آب روستاها مطلوب است

مهندس عبدالهی کیفیت آب روستاهای استان را مطلوب خواند و گفت: استاندار سختی آب در روستاهای تحت پوشش زیر 500 است و آب روستاها کیفیت خوبی دارد، در روستاهای غیر تحت پوشش نیز کلر را رایگان در اختیار هیات امنای آب روستایی قرار می دهیم.

وی افزود: دستگاههای تصفیه آب املاح مفید را از بین می برند و استاندرد سختی آب را به 40-30 می رسانند که در درازمدت برای بدن عوارض ایجاد می کند.

پروژه فاضلاب شورکا آماده بهره برداری

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با اشاره به صرف 2 میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار برای پروژه فاضلاب شورکا جویبار طی سال گذشته اظهار داشت: این پروژه را به جایی رساندیم که می توان آن را به بهره برداری رساند

وی از در دست اجرا بودن پروژه زاغمرز بهشهر نیز خبرداد و گفت: پیشنهاد اجرای 5 پروژه فاضلاب دیگر در 5 روستای استان را دادیم که عملیات اجرایی آن با مساعدت صندوق توسعه اسلامی فروردین 95 شروع خواهد شد.

آب مجتمع تلمادره مشکلی ندارد

مهندس عبدالهی در خصوص مجتمع آبرسانی تلمادره ساری گفت: برای این پروژه با دستور مقام معظم رهبری 5/4 میلیارد تومان هزینه شد ولی منبع تامین آب این مجتمع یک حلقه چاه است و برای شرب و کشاورزی استفاده می شود که باید شرکت آب منطقه ای تکلیف آن را مشخص کند از سویی 10 روستا از طریق این پروژه آبرسانی می شوند که 7 روستا تحت پوشش قرار نمی گیرند لذا مقرر شد با هماهنگی بخشدار منطقه تمامی این روستاها تحت پوشش درآیند تا بتوانند از آب این مجتمع استفاده کنند.

نیاز اعتباری 280 میلیارد تومانی برای شبکه های فرسوده

وی با اشاره به 5300 کیلومتر شبکه فرسوده در مازندران اظهار داشت: برای اصلاح این شبکه ها به 280 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در همین راستا روستاها را در سه سطح طبقه بندی کردیم و هر ساله با اولویت اصلاح شبکه انجام می دهیم اما از سویی هر ساله بر شبکه فرسوده نیز افزوده می شود و این در حالیست که برای اصلاح و نگهداری شبکه های فرسوده اعتباری تعلق نمی گیرد که این از مشکلات آبفار و آبفا در کل کشور است.

مهندس عبدالهی قیمت هر لیتر آب را 100 تومان اعلام کرد وگفت: هزینه تولید آب برای ما بسیار گران و هر یک لیتر 1000 تومان تمام می شود درحالیکه ما از مردم فقط یک دهم دریافت می کنیم.

وی از 300 پرونده در محاکم قضایی در سطح استان خبر داد و گفت: این پرونده ها برای استفاده غیر مجاز از آب تشکیل شده است.

استفاده 90 روستا از آب سد شهید رجایی در آینده

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران از تزریق 1500 لیتر در ثانیه از آب سد شهید رجایی برای مصارف آب آشامیدنی شهر و روستاهای ساری خبر داد و گفت: در آینده ای نزدیک مشکل آب شرب 90 روستای مسیر مرتفع خواهد شد.

مهندس عبدالهی اعتبار مصوب سال گذشته را حدود 77 میلیارد ریال عنوان کرد وگفت: 55 درصد از این اعتبار جذب و بقیه نیز تا پایان سال مالی جاری جذب خواهد شد.

 

 

 

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :