تازه ها

شنبه 6 تير 1394-16:34 کد خبر:11691

چگونگی رقابت بر سر ریاست شورای شهر ساری طی 4 دوره گذشته


انعکاس شمال:طی 4 دوره گذشته همواره شاهد رقابت سنگین بر سر بحث انتخاب رئیس شورای شهر ساری بوده ایم ؛ در دوره اول ابتدا محمد حسن محمدی کیادهی به عنوان رئیس شورای شهر به مدت دو سال سپس اسفندیار عشوری در دو سال دوم رئیس شورای شهر شد . در دوره دوم شورای شهر نادعلی رمضانپور رئیس شورای شهر بود و در دو سال دوم محمد حسین مهرانفر رئیس شورای شهر شد . در دوره سوم فرامرز نقیبی ، رضایی فرح آبادی و رمضانپور و در دوره چهارم جمال باقری ، مرحوم میرصالح صالحی نیا و سید محمد آقامیری .پ

در بحث تعیین رئیس شورای شهر در دوره های گذشته مرحوم سید علی بهروش همواره نقش تعیین کننده ای در انتخاب داشته است یکی از نکات جالب بحث انتخاب رئیس شورای شهر این بوده که وی حق نداشت در هیچ کمسیون به خصوص کمسیون ماده صد حضور داشته باشد تا هماهنگی و معامله ای بر سر تعیین شهردار یا تعیین رئیس شورا به نوعی معامله می شد در بحث نایب رئیسی شورای شهر ، مرحوم صالحی نیا – سید مهدی احمدی و مسعود مدینه ، یکی از نکات جالب طی همه دورانی که اعضای هیأت رئیسه شورای شهر مطرح بود هیچگاه توجه مناسبی یا شرح وظایف مناسبی برای نایب رئیس شورای شهر صورت نمی گرفت و معلوم نبود نایب رئیس چه جایگاهی در شورای شهر دارد .

در بحث سخنگوی شورای شهر همواره جای سوأل بود آیا شورای شهر نیازی به سخنگو دارد یا رئیس شورای شهر به عنوان سخنگوی شورا معرفی می شود در بحث اظهارات رئیس شورا آیا اظهارات رئیس به مفهوم دیدگاه همه اعضای شورای شهر قابل استناد و یا نظر شخصی یک تن از اعضا مطرح شده است ؟ بارها شده که رئیس شورای شهر طی 4 دوره گذشته اظهاراتی داشته که مغایر با دیدگاه سایر اعضای شورای شهر بوده است . از نکات جالب دوره دوم شورای شهر ، رقابت سنگین بین محمد حسین مهرانفر با نادعلی رمضانپور بوده که اکثریت اعضا به مهرانفر رأی دادند همین اکثریت اعضای شورا متوجه شدند مهرانفر هیچ توجهی به دیدگاه آنها ندارد و وی تنها تأمین کننده شهردار وقت بود البته مهرانفر مدیری بسیار سالم و صادق نسبت به مردم بود و جالب اینکه بسیاری از افراد تحصیلکرده شورای شهر در حالی حاضر به قبول مسئولیت از سوی وی شده بودند که می دانستند او فاقد تخصص است .

در بحث ضرب و شتم رئیس شوراها هم رمضانپور و هم مهرانفر کارشان به بیمارستان کشیده شد و هر دو تن از ظبط صوت و قندان و دندان خاطرات خوبی به ذهن ندارند ؛ در دوره سوم شورا جمال باقری به عنوان سخنگوی شورای شهر حاضر بود و همواره کمسیون ماده صد و تجدید نظر ماده صد بیشترین طرفدار را در بین اعضای شورا داشته است . در سال اول شورای چهارم کمسیون تحت عنوان کمسیون فنی و نظارتی در شورای شهر به ریاست محمد جعفری و علی اکبر ذلیکانی فعالیت کرد که این کمسیون با حضور در سازمان ها اقدام به بررسی عملکرد آنها می کرد که به نظر نگارنده اقدامی قابل توجه و ارزشمند بوده است .

شدید ترین رقابت طی 4 دوره گذشته بر سر ریاست شورای شهر ، رقابت بین سید محمد جعفری و علیجان شمشیربند بوده و جالب اینکه در بیشتر دوران گذشته همواره تأکید بر این می شد که رئیس و نایب رئیس بیش از یک دوره در چند سال متوالی باشند ضمن اینکه در دوره دوم و چهارم شورای شهر با توجه به اینکه هم عشوری و هم نقیبی رأی اول را در انتخابات به دست آورده بودند ولیکن در انتخابات هیأت رئیسه شورا با اقبال اعضای دیگر مواجه نبودند و حتی برای تصدی گری ریاست هیچ کمسیونی به آنها رأی داده نشد بنابراین در بحث هیأت رئیسه شورا هیچگاه ملاک و معیار رأی شهروندان به عنوان نفر اول در انتخابات شورا نبوده است چرا که هم عشوری و هم رمضانپور و هم نقیبی کاملاً این موضوع را لمس کردند .

در بین اعضای شورای شهر بیشترین رقابت بر سر تعیین شهردار طی 4 دوره مربوطه به دوره چهارم بود که منجر به ابقای مهدی عبوری شد ؛ وی و باقری دو شهردار ساری بودند که طی دو دوره توسط اعضای شورای شهر هم انتخاب و هم ابقاء شدند ؛ باقری در شورای اول انتخاب و در شورای دوم ابقاء و مهدی عبوری در شورای سوم انتخاب و در شورای چهارم ابقاء شد .

در شورای دوم شهر ساری اعضای شورا طی نامه ای خطاب به شهردار خواستار عزل یکی از معاونین وی شدند شهردار وقت به جهت مقابله با این نامه هر دو معاون خود را تعویض کرد و از همه جالب تر در شورای سوم همان معاونینی که عزل شده بودند به عنوان شهردار انتخاب کردند ؛ قابل توجه است در همان زمان کیادهی زیرآن نامه نوشت تعیین یا عزل معاون شهردار از اختیارات اعضای شورای شهر نیست و خلاف قانون به حساب می آید . حدود اختیارات مالی شهردار دوره سوم ساری زیریکصد هزار تومان جهت کمک یا تشویق و .. بوده و بالای 99 هزار تومان باید با مصوبه شورای شهر صورت می گرفت . تا قبل از انتخابات دوره سوم شورا تنها یک خودرو در اختیار رئیس شورای شهر بود و هیچ یک از اعضای شورای شهر حق استفاده از خودروی شهرداری را نداشتند اما با انتخابات شورای شهر در دوره سوم ، شهردار وقت بلافاصله 10 دستگاه خودرو صفرکیلومتر خریداری و آنرا را به سایر اعضای شورای تقدیم کرد .

باید صادقانه اعلام داشت که تأمین دیدگاه 13 عضو شورای شهر کار دشواری است و شهردار ساری ضمن اینکه توانست دیدگاه اعضایی که به او رأی دادند را تأمین کند به گونه ای عمل کرد که با صراحت می توان اعلام داشت هر 13 عضو در جبهه موافقین عبوری در ادامه خدمت هستند ضمن اینکه آیت الله طبرسی نماینده مقام معظم رهبری از عملکرد شهردار منتخب شورای چهارم حمایت می کند ولیکن به مهدی عبوری و قنبرپور عنایتی ویژه دارد که اینگونه حمایت های مطلق برای سایر شهرداران طول تاریخ ساری میسر نبوده است .

شعبان وفایی نژاد

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :