تازه ها

چهارشنبه 3 تير 1394-13:29 کد خبر:11677

کنایه به غیبت روحانی و لاریجانی در مجلس


نماینده همدان در مجلس با بیان اینکه با تعویض وزیر آموزش و پرورش مشکل حل نمی‌شود، گفت: هر دولتی یک سوگلی دارد اما آموزش و پرورش سوگلی هیچ دولتی نبوده است.

احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(چهارشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: استیضاح آقای فانی سال گذشته مطرح شد و ما قصد مادارا داشتیم تا مشکلات برطرف شود.

وی افزود: بنده 30 سال در آموزش و پرورش استخوان خُرد کرده و در شهرها و روستاهای دور و نزدیک خدمت کردم و جوانی‌ام را پای نونهالان ونوجوانان این کشور گذاشتم.

آریایی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما درباره استیضاح آقای فانی نامه‌ای را به آقایان روحانی و لاریجانی نوشتیم تا کوچکترین اهمیتی به مسائل آموزش و پرورش بدهند ولی رؤسای هر دو قوه نامه را به زیردستانشان ارجاع دادند و امروز هم هر دو در جلسه استیضاح حضور نیافتند و این نشان‌دهنده میزان اهمیت آموزش و پرورش است.

وی افزود: حقیقت این است که بنده با شخص سروکار ندارم بلکه نسبت به رویکرد آموزش و پرورش در کشور منتقدم، به راستی که اسم افراد مهمتر است یا فکر و ذهن و مبانی اعتقادی افراد؟ متأسفانه علی‌رغم وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هیچ کار شایسته و بایسته‌آی در این زمینه انجام نشده است، بحث این دولت هم نیست بلکه در همه دولت‌ها بعد از انقلاب به آموزش و پرورش پرداخته نشده است.

نماینده همدان در مجلس در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: متأسفانه همه دولت‌ها درباره آموزش و پرورش سلیقه‌ای عمل می‌کنند، آنچه شاهد بودیم سال به سال دانشگاه‌های تربیت معلم و تربیت مدرس به صورت راکد درآمدند و نیروهای آزاد از همه جا گرفته شدند، آن هم به خاطر کمبود بودجه و اعتبارات که ضربه اصلی به آموزش و پرورش نیز از همین جا زده شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه آموزش و پرورش که باید تربیت افراد صالح و سالم را برعهده بگیرد، از آن فاصله گرفته است، تصریح کرد: باید پرسید آیا با روی کار آمدن دولت جدید، دانشگاه فرهنگیان رونق کافی پیدا کرده یا اینکه از رونق افتاده است؟ به هر طریقی رونق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم و تربیت مدرس کمرنگ شود، باید فاتحه تدریجی آموزش و پرورش را خواند، آیا امکاناتی که برای سایر وزارتخانه‌ها وجود دارد، برای همکاران معلم هم وجود دارد؟

وی با انتقاد از تبعیض و بی‌عدالتی در آموزش و پرورش، تأکید کرد: بعضی از مدارس شبانه‌روزی به خاطر کمبود بودجه تعطیل شدند، آیا دانش‌آموزان محروم روستاها نباید تحصیل کنند؟ آیا جایگاه حقیقی روستائیان راستین و زحمتکش این نیست که فرزندانشان بتوانند از تحصیل مناسب و رایگان برخوردار شوند؟

آریایی‌نژاد ادامه داد: معلمان زبده در مدارس خاص تدریس می‌کنند و در مدارس عادی باید معلمانی که سرخورده بودند، به تدریس مشغول شوند، بنابراین دانش‌آموزان زبده‌ای که توان مالی مناسبی ندارند، آیا باید در مدارس عادی ادامه تحصیل دهند؟‌

وی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان و عدم تعیین تکلیف نهایی این موضوع، گفت: باید به جایی برسیم که همه افراد حسرت شغل معلمی را بخورند، برخی می‌گویند معلمان در فصل تابستان سه ماه تعطیل هستند، آقایان بیایند شغلشان را با معلمان تعویض کنند تا ببینند چه کسی بیشتر خون دل می‌خورد. متأسفانه عده ای از جنس خودمان هم این حرف را می‌گویند، وظیفه آموزش و پرورش تربیت انسان‌های صالح و کارآمد است، متأسفانه برنامه‌ریزی صحیح و هدایت درست و مناسب در مورد منابع بودجه آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر دولتی بر اساس سلیقه‌اش در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، گفت: هر دولتی یک سوگولی دارد، باید پرسید چه زمانی قرار است آموزش و پرورش سوگولی دولت شود تا به وضعیت این وزارتخانه مادر و کلیدی رسیدگی شود.

آریایی‌نژاد تصریح کرد: رضایت شغلی و امنیت شغلی فرهنگیان کجاست؟ چرا نیروهای تحصیل کرده آموزش و پرورش دوست دارند به وزارتخانه‌های دیگر بروند؟ آیا این موضوع به دلیل وجود تبعیض و بی‌عدالتی در وزارتخانه آموزش و پرورش نیست؟ دانش‌آموز اول راهنمایی را دیدم که نمی‌توانست حتی نامش را بنویسد، چه کسی به او کارنامه قبولی داده است؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی مناسب برای هزینه‌کرد اعتبارات در آموزش و پرورش وجود ندارد، از دلایل کم اهمیتی به آموزش و پرورش عدم حضور دو رئیس قوه مقننه و مجریه در جلسه امروز مجلس است، باید بدانیم با تعویض وزیر هم مشکل این وزارتخانه حل نمی‌شود بلکه باید رویکرد آموزش و پرورش در کشور تغییر کند.

منبع: فارس
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :