تازه ها

جمعه 29 خرداد 1394-12:20 کد خبر:11619

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور خبر داد؛

برگزاری نشست های کتابخوان در کتابخانه های عمومی کشور

انعکاس شمال - دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از برگزاری نشست های کتابخوان در کتابخانه های عمومی کشور با هدف رشد کتابخوانی و فرهنگ عمومی خبر داد.


به گزارش انعکاس شمال به نقل ازروابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،  علیرضا مختارپوردر آستانه برگزاری نخستین نشست کتاب‌خوان گفت: ترجیح نهاد کتابخانه‌های عمومی در طرح کتاب‌خوان، رشد کتاب‌خوانی عمومی در جامعه است که منجر به رشد فرهنگ عمومی خواهد شد. در این نشست‌ها اولویت با کتاب‌هایی است که برای عموم مردم قابل درک باشد و طیف گسترده‌ای از مخاطبین را با مطالعه آشنا کند.
 وی هدف اصلی این جلسات را به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده با محوریت معرفی و ترویج مطالعه دانست و گفت: این برنامه، طرح ابتکاری نهاد کتابخانه‌ها در دوره فعلی نیست، بلکه طرحی است که از دیرباز در سراسر دنیا به اشکال مختلف برگزار شده است و در کشور ما نیز در برخی از شهرها و به همت تعدادی از کتاب دوستان، کتاب خوانان، کتابداران و اهالی کتاب برگزار می‌شود.
مختارپور درباره معنا و مفهوم کتاب‌خوان افزود: کلمه کتاب‌خوان در معنای نخست، اشاره به خواندن کتاب دارد و معنی دیگر آن، بهره‌مندی از خوان (سفره) گسترده کتاب و شرکت در این ضیافت آگاهی است.
وی درباره روش‌های مختلف برپایی اینگونه نشست‌ها گفت: این برنامه با شکل‌هایی مختلف در دنیا برگزار می‌شود. مثلا در برخی کشورها محافلی وجود دارد که افراد حاضر در یک نشست، کتابی را در جمع خود می‌خوانند و درباره آن صحبت می‌کنند. شکل دیگری از این گردهمایی بحث و گفتگوی جمعی درباره آثاری است که قبلا خوانده شده و در آن نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد. نوع دیگر، گونه‌ای است که هر کدام از شرکت‌کنندگان گزارشی از کتابی را که قبلا خوانده‌ است را با سایر افراد به اشتراک می گذارند. بدین ترتیب در یک جمع مثلا 10نفره، هر فرد یک کتاب را به صورت کامل خوانده و با 9 اثر دیگر از طریق صحبت‌های دوستانش آشنا شده است. دعوت از نویسنده و صاحب‌نظران که با هدف خوانش و نقد کتاب برگزار می‌شود نیز، شکل دیگری از اینگونه فعالیت‌ها است.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به فرصتی برای آزمون و تجربه این طرح در جلسات اولیه خاطر نشان کرد: نهاد کتابخانه‌ها در نظر دارد تا پس از برگزاری جلسات اولیه و ارزیابی آن، با بهره‌گیری از نظرات شرکت‌کنندگان، نقاط ضعف و قدرت کتا‌ب‌خوان را بررسی نموده و پس از رسیدن به یک نمونه بهتر و کامل‌تر، این طرح را در روزهای پس از ماه مبارک رمضان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اجرا کند.
وی بخش عمده‌ای از معرفی آثار در کتاب‌خوان را بر عهده کتابداران دانست و گفت: تقاضای من از کتابداران  که وظیفه اصلی ترویج کتابخوانی و خدمات رسانی به اعضا و مردم را بر عهده دارند این است که به کتابخوان حرفه‌ای تبدیل شوند. از کتابداران توقع دارم که بخش عمده معرفی آثار در این نشست‌ها را بر عهده بگیرند و با حضور فعال در این نشست‌ها با انواع روش ارائه محتویات کتاب که توسط نویسندگان، منتقدان ، فعالین رسانه‌ای حوزه کتاب و سایر کتابداران و...ارئه می‌شود، آشنا شوند.
دبیرکل نهاد ضمن دعوت از فعالین رسانه‌ای عرصه کتاب، پایگاه‌های اطلاع رسانی، مطبوعات، صدا و سیما و... برای حضور در این حرکت فرهنگی گفت: مخاطب این نشست ها تمام افرادی هستند که به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند؛ اما کتابداران به دلیل وظیفه خدمت‌رسانی به مردم و معرفی کتاب‌های مناسب به مخاطب در درجه اول اهمیت برای حضور در جلسات قرار می‌گیرند و ازعموم مردم نیز برای شرکت در این نشست‌ها دعوت می کنیم.
وی با اشاره به ضعف عمومی جامعه در زمینه نوشتن به عنوان یکی از آفت‌های فن‌آوری‌های مدرن و اقتضائات آن، افزود: یکی از آفات فن‌آوری‌های مدرن استفاده بیش از حد از نشانه‌ها و ایجاد ضعف در نوشتن است. در جلسات آینده از شرکت‌کنندگان درخواست خواهیم کرد که متن مطالب ارائه شده را برای بارگزاری در پایگاههای اطلاع رسانی و تحویل به رسانه‌ها در اختیار ما قرار دهند. بدین‌ترتیب ضمن ایجاد انگیزه نوشتن در افراد، در مدتی کوتاه ده‌ها و صدها مطلب در رابطه با معرفی کتاب در اختیار خواهیم داشت که  در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
مختارپور با اشاره به ایجاد فرصت برگزاری کتاب‌خوان برای علاقه‌مندان و اهالی فرهنگ تصریح کرد: مجموعه نشست‌های کتاب‌خوان، توسط نهاد کتابخانه‌ها آغاز شده و حمایت و تقویت خواهد شد. قرار است این جلسات توسط کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور پیگیری شود و در شهرها و مناطقی که محل مناسبی برای برگزاری جلسات کتاب‌خوان نباشد از امکانات فرهنگسراها و سایر مراکز فرهنگی بهره‌مند خواهیم شد. بدین‌ترتیب مقدمات را آماده می کنیم تا در فاصله زمانی کوتاه، اجرا و اداره آن برعهده اهالی فرهنگ و رسانه و کتابداران گذاشته شود.
دبیر‌کل نهاد با تاکید بر اهمیت ارائه تخصصی تعدادی از موضوعات گفت: در آینده نزدیک نشست‌های خاص ادبیات و کتب مربوط به کودکان و نوجوانان را برگزار خواهیم کرد. مهم‌ترین موضوع تخصصی که در این نوع نشست ها مورد توجه قرار خواهد گرفت، کتاب‌های کودک و نوجوان است. در این شاخه تخصصی از دو نوع معرفی استفاده خواهیم کرد. نوع اول شامل معرفی آثار برای مخاطب بزرگ‌سال شامل: والدین، رسانه‌ها و...خواهد بودو نوع دوم این ارائه روشی برای علاقه‌مند کردن کودک به مطالعه کتاب است.
وی در‌این‌باره افزود: برای ایجاد گرایش بیشتر کودکان و نوجوانان به مطالعه از حضور نویسندگان، شعرا، مترجمین و مجری‌های محبوب این گروه سنی و معرفی آثار توسط آنان بهره‌مند خواهیم شد.
علیرضا مختارپور ضمن دعوت از همه فعالین عرصه کتاب برای برپایی و اداره جلسات کتاب‌خوان افزود: کتاب‌خوان در آغاز با ترکیبی از موضوعات متنوع آغاز خواهد شد و مسیر خود را با کمک فعالین و علاقه‌مندان کتاب‌خوانی به سرعت تکمیل خواهد کرد. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حمایت، آماده‌سازی و برگزاری این جلسات را به عنوان وظیفه خود تلقی می کند اما  هیچ ادعایی برای مدیریت این جلسات ندارد.
وی افزود: از نویسندگان، مترجمین و و فعالین رسانه‌ای مربوط به کتاب دعوت می‌کنم تا اجرای این سلسله‌ نشست‌ها را بر عهده بگیرند و این حرکت مردمی را برای رسیدن به رشد و فراگیر شدن یاری کنند.
مختارپور از مدارس، دانشگاه‌ها، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، امور فرهنگی مساجد و... با عنوان مراکزی که قادر به برپایی این نشست‌ها هستند نام برد و تاکید کرد: فعالیت هر فرد، نهاد و مرکزی که گوشه‌ای از ترویج کتابخوانی را برعهده بگیرد، قابل تقدیر است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای کمک و همکاری با نهادهای دیگر در برپایی برنامه‌های مشابه با هدف رشد مطالعه اعلام آمادگی می‌کند.
وی در ادامه به اولویت معرفی کتاب‌های جدید در نشست‌های بعدی اشاره نمود واظهار کرد: ترجیح نهاد کتابخانه‌های عمومی در طرح کتاب‌خوان، رشد کتاب‌خوانی عمومی در جامعه است که منجر به رشد فرهنگ عمومی خواهد شد. در این نشست‌ها اولویت با کتاب‌هایی است که برای عمومی مردم قابل درک باشد و طیف گسترده‌ای از مخاطبین را با مطالعه آشنا کند. موضوعاتی مانند: شعر، داستان، دین، روانشناسی و... از این دسته‌اند.
علیرضا مختارپور در خاتمه ضمن تشکر از افرادی که در ایمیل‌های خود برای حضور در این نشست از اقصی نقاط کشور ابراز تمایل کرده‌اند، گفت: جلسات کتاب‌خوان در زمانی نزدیک (بعد از ماه رمضان) در سراسر کشور برگزار خواهد شد. اما از کتابداران می خواهم از همین حالا سعی کنند فعالیت خود در زمینه شرکت در کتاب‌خوان و معرفی کتاب را گسترش دهند و توانایی خود در نوشتن خلاصه محتویات و معرفی کتاب‌های گوناگون را بالا ببرند. شبکه‌های اجتماعی نیز ابزاری قابل دسترس برای تشکیل گروه‌هایی با محوریت معرفی کتاب و بحث و گفتگو درباره آن است که می‌تواند مورد استفاده مخاطبینی پرتعداد قرار گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :