تازه ها

دوشنبه 11 اسفند 1393-14:31 کد خبر:1148

۱۴ فیلم دفاع مقدسی در ۱۷ ماه گذشته ساخته‌ایم


حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شب گذشته در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حاضر شد و در مورد آخرین وضعیت سینمای دفاع مقدس صحبت کرد.

کامران نجف زاده مجری این بحث سینمایی بود. بحثی که با این سوال شروع شد: آیا سینمای ایران از ظرفیتهای ژانر دفاع مقدس به خوبی استفاده کرده است؟

ایوبی در ابتدای این نشست با بیان خاطره ای گفت: یادم است با یکی از دوستان شهیدم که از دانشجویان دانشگاه امام صادق هم بود در جبهه بودیم و بحث بعد از جنگ بود، این شهید می گفت:  این جنگ تمام می شود ولی این شور و احساس را چگونه می توان به نسل بعدی منتقل کرد. امروز که به آن حرف توجه می کنم می توان گفت که با سینما می توان شور و احساس را به نسل بعدی منتقل کرد.

وی ادامه داد: دفاع مقدس یک ظرفیت است که قطعا نتوانستیم از این گنجینه به خوبی استفاده کنیم ولی سینمای ایران در حوزه دفاع مقدس کارنامه ای دارد که قابل قبول است.

نجف زاده سوالش را این گونه بیان کرد: برخی از اهالی سینما می گویند که ما برای اینکه بخواهیم فیلمی با موضوع دفاع مقدس بسازیم باید التماس مسئول سینمایی کنیم تا بودجه ای برای آن پروژه بدهد یا می گویند که ما حتی شهرک خوبی برای ساخت فیلم دفاع مقدس نداریم و به مشکلاتی برمی خورند که می گویند سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندیم.

ایوبی در پاسخ گفت: ساخت فیلمهای دفاع مقدس و فیلم های دینی کار سختی است. چون هم کار پرهزینه ای است و  هم دردسرهای فراوان دارد.

وی در با اشاره به هزینه های ساخت فیلم دفاع مقدسی ادامه داد: کل بودجه سازمان سینمایی که در سال گذشته به بنیاد فارابی دادیم 20 میلیارد تومان بود. در حالیکه برای تولید یک فیلم جنگی دفاع مقدس با رقم زیر ده میلیارد، کار بسیار دشواری است. ضمن این که همین رقم هم در مقابل ساخت فیلمهای جنگی دنیا رقم خیلی کمی است مثلا ساخت فیلم در کشورهای اروپایی نزدیک 5 تا 7 میلیون دلار است.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: کل بودجه ای که در اختیار سازمان سینمایی است برای یک فیلم جنگی هم براحتی جواب نمی دهد.

نجف زاده مجری برنامه گفت و گوی ویژه خبری در این جای بحث گفت: سینمای ایران امروز ثابت کرده است که با درونمایه های متنوعی می تواند فیلم های دفاع مقدس بسازد.

ایوبی هم با تایید این صحبت گفت: سینماگران ایرانی علیرغم کمبود بودجه و با این اعتقاد که ساخت فیلم دفاع مقدس یک ضرورت است با هوش و ذکاوت و عشق خودشان فیلمهای خوبی ساختند. در 17 ماه گذشته که در خدمت اهالی سینما بودیم حدود 14 فیلم دفاع مقدس با قصه های متنوع ساختیم. فیلمهای کم هزینه ای که با بودجه کمی ساخته شدند و من از ساخت آنها کاملا راضی هستم.

ریتم برنامه تند است و نادر طالب زاده کارشناس سینمایی به صورت تلفنی میهمان برنامه می شود. طالب زاده برای ورود به بحث صحبتهایش را این گونه شروع می کند: از اول جنگ منتظر بودیم که فیلمی جدی در مورد دفاع مقدس ساخته شود چون از زمانی که درگیر جنگ شدیم به این رسیده بودیم که این جنگ به آسانی تمام نخواهد شد. به عنوان مثال مرحوم رسول ملاقلی پور با فیلم بلمی به سوی ساحل وارد این حوزه شد و بعد از جنگ هم این ژانر قوت گرفت. فیلمهای که خیلی بوی تبلیغاتی نمی داد و فیلمهای موثر دفاع مقدس هم شدند.

طالب زاده: ما فیلم هایی  زیادی ساختیم ولی در بخش بین الملل روشنگری نکردیم

وی ادامه داد: در ادوار مختلفی مدیریت سینمایی در این زمینه کار شده است ولی آن چیزی که هست سوژه های مظلومی است که ما برای ساخت آن اصلا وارد بحث نشدیم. مثلا بخش بین الملل جنگ و چگونگی آغاز جنگ از این دست موارد است.

نجف زاده سوالش را به شکل دیگری بیان کرد: چه شده است که برای فیلمهای سینمایی دفاع مقدس نتوانستیم، در کشورهای دیگر بدرخشیم.

طالب زاده گفت: ما فیلم هایی  زیادی حتی در مورد جنگ سی و سه روزه لبنان ساختیم ولی نتوانستیم در بخش بین الملل روشنگری کنیم. بیشترین مشکل ما هم به خاطر این است که ما در بانک سوژه دچار ضعف هستیم.

این کارشناس سینمایی گفت: ما سوژه های زیادی داریم مثلا ما چطور با اسرا رفتار کردیم و  دشمن بعثی چگونه با آزادگان برخورد کردند. این ها از نمونه های شگفت آوری است که سینمای ایران در مورد آن کم پرداخته است یا مثلا سلاح های شیمیایی که آمریکا به صدام داده  است از جمله این سوژه هاست که سینمای ایران کمتر به آن پرداخته است.

در ادامه این گفت وگوی سینمایی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به ظرفیتهای بین الملل سینمای دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس هم برای مردم و هم برای دنیا بسیار جذاب است. اتفاقا روابط انسانی که در دفاع مقدس شکل گرفت خیلی هم نیاز به بودجه های کلان ندارد. در سال گذشته هم فیلمی مثل شیار 143 ساخته می شود که با هزینه کمی ساخته شده است و در اکران هم موفق است.

وی ادامه داد: اگر ما می خواهیم که فیلم های ما در دنیا دیده شوند باید از استانداردهای سینمایی برخودار باشند. بارها و بارها مقام معظم رهبری فرموند که اگر فیلم دینی می سازید، فیلمهای خوب باشد.

رئیس سازمان سینمایی در مورد بودجه سینمایی گفت: باید دستگاه های مختلف بیایند و یک اراده ملی شکل بگیرد تا فیلم خوب بسازیم ما فیلم نامه خوب کم نداریم و نیازمند این است که همه سازمانها برای ساخت فیلم دفاع مقدس حمایت کنند.

پرستویی: زمانی که «آژانس شیشه ای» را کار می کردیم، به ما می گفتند: آژانس گیشه ای می سازند

در این جای نشست پرویز پرستویی بازیگر نقش حاج کاظم در فیلم «آژانس شیشه ای» در گفت گوی تلفنی به این بحث وارد شد.

پرستویی در ابتدای صحبتهایش گفت: اولا خدا قوت جدی به آقای ایوبی بگویم به خاطر دو دوره ای که حضور پیدا کردند که سینمای ما رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است که واقعا قابل بحث است.

وی صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: یادم نمی رود که سال 74 برای ساخت فیلم «لیلی با من است» به ما می گفتند که تیکه بزرگه شما گوشتان است.  می گفتند شما دارید با بچه های جنگ شوخی می کنید. ولی نتیجه این شد که خیلی ها از آن فیلم لذت بردند و بازتاب خوبی هم داشت.

بازیگر فیلم «آژانس شیشه ای» افزود: زمانی که «آژانس شیشه ای» را کار می کردیم، خیلی از این دوستان که الان خودشان را سردمدار سینمای دفاع مقدس می دانند، آمدند و شبانه ماشینهای ما را بردند و تیتر بزرگی زدند و گفتند: آژانس گیشه ای میسازند.

وی ادامه داد: نمی خواهم از دوران فعلی تعریف کنم ولی در دوران گذشته بارها این را عنوان کردم که ما منابع غنی در حوزه دفاع مقدس داریم. ما وقتی بابانظر را کار کنیم به لحاظ کیفی و معنوی خیلی جلوتر از فیلم های مثل نجات سرباز رایان باشد.

پرستویی در مورد تغییرات فیلم نامه نویسی و شخصیتهای فیلمهای دفاع مقدس گفت: در کاراکتر سازی های دفاع مقدس، با دنیای مجازی هم اعتراض کردم. همه ما می دانیم کسانی که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند،  همه آدمهای فاضل و دانشمند نبودندو از آدمهای کوچه و بازار بودند ولی کسانی بودند که به جنگ رفتند و متاثر و متحول شدند. اما متاسفانه در این چند سال اخیر و در این آشوب تجاری سینما یک آلودگی در عرصه فیلمهای دفاع مقدس بوجود آمد و برای این فیلمها از حربه هایی استفاده کردیم که فیلم را برای پرفروش کردند به لودگی کشاندیم.

پرستویی در آخر گفت: هشت سال دفاع مقدس تبدیل به یک فرهنگ شده است. خیلی از آثار سینمایی ما نیاز چندانی به بودجه ندارد و خیلی از آثار سینمایی می تواند با همین بودجه اندک ساخته شود و مخاطب خودش را داشته باشد.

در ادامه این نشست بار دیگر رئیس سازمان سینمایی وارد بحث شد و گفت: یکی از مشکلات سینمای دفاع مقدس این است که بخواهیم سفارشی کارکنیم. یک مشکل دیگر این است که عده ای تلاش کردند که سینمای دفاع مقدس را از کل ایران جدا کنند و گفتند بقیه حق ورود به این عرصه را ندارند. اگر ما معتقدیم که ظرفیتهای زیادی در این حوزه هست باید بگذاریم آدمهای مختلف بیایند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات کار را برای کسانی که وارد حوزه فیلمسازی دفاع مقدس شدند سخت می کنند. مثلا یکی از انگهایی که بچه های فیلمساز حوزه دفاع مقدس می خورند این است که می گویند فیلمشان ضدجنگ است.

طالب زاده برای آخرین بار در ارتباط تلقنی حاضر شد و گفت:ما در زمانی هستیم که کارهایی در حوزه دفاع مقدس تولید کرد تا به غرب نشان دهیم که حقیقت جنگ ایران و چگونگی آغاز جنگ نشان دهیم. حتی در این زمینه می توانیم کارهای مشترکی هم انجام دهیم.

این کارشناس سینمایی در آخر گفت: ما آنقدر سوژه در حوزه انقلاب و دفاع مقدس داریم که باید یک حوزه فکری شکل بگیرد. ما باید لایه ی جدیدی از فیلمسازی شویم تا بتوانیم حقیقت دفاع مقدس را معرفی کرد.

ایوبی هم در پایان صحبتهایش گفت: امیدوارم که در ساخت فیلم های دفاع مقدس یک اراده ملی و سیاسی شکل بگیرد تا از ظرفیتهای سینمای دفاع مقدس درست استفاده شود.

رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: در کشورهای اروپایی در مورد جنگ جهانی اول و دوم فیلمهای زیادی ساخته شده است ولی با بررسی بودجه این فیلمها می بینیم که تقریبا یک سوم کل هزینه فیلم را تلویزیون را می پردازد، بخشی از آن را دولت و بخش خصوصی پرداخت می کنند. در خیلی از فیلمها هم شهرداری یا نهادهایی که بودجه دارند وارد حوزه فیلمسازی می شوند.

وی در آخر گفت: ظرفیتهای زیادی در دفاع مقدس داریم و حرفهای گفتنی فراوانی داریم که با زبان گویای سینما قابل ارائه برای نسل های آینده است.

منبع :تسنیم

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :