تازه ها

سه شنبه 19 خرداد 1394-0:36 کد خبر:10432

ساخت برج مشکوک 58 طبقه در تهران


برج فرشته با ارتفاع 235 متر و 58 طبقه در سایه غفلت مسئولین امر در شهر تهران در خیابانی با عرض 5 متر در حال ساخت می‌باشد.

به گزارش برخی سایت‌های خبری مدتی پیش عملیات ساخت و ساز دومین ساختمان بلند مرتبه تهران با ارتفاع 235 متر و 58 طبقه در محله الهیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهران آغاز شد. صرفنظر از مسائل درخور تاملی که در اجرای این پروژه‌ وجود دارد و به مواردی از آن اشاره می‌شود، این ساختمان بلندمرتبه در مجاورت خیابانی با عرض حدود 5 متر در حال احداث است. این در حالی است که این اقدام خلاف اصول بدیهی شهرسازی و معماری است.
سرمایه‌گذار برج فرشته در تشریح پروژه گفته است:‌«تا این مرحله از پروژه، از تسهیلات دولتی استفاده نشده است و تماما از سرمایه خصوصی استفاده شده اما برای ادامه این پروژه عظیم که می‌توان آن را ملی دانست! 350 تا 400 میلیارد تومان نیاز است. ما با بانک‌ها وارد رایزنی شده‌ایم ولی بانک‌ها برای ساخت هتل بیشتر از 100 میلیارد تومان تسهیلات ارائه نمی‌دهند. به همین خاطر در تلاشیم کنسرسیومی متشکل از چند بانک تشکیل شود تا پرداخت این تسهیلات توجیه پیدا کند.»
وی همچنین با اشاره به برندهای خارجی می‌گوید: ما می‌خواهیم پای برندهای مطرح مثل هتل‌های «هیلتون» را به ایران باز کنیم و باید تلاش‌های زیادی انجام دهیم که آنها متقاعد شوند.
اظهارات سرمایه‌گذار پروژه در حالی است که تنها 18 طبقه از برج فرشته به هتل اختصاص یافته است و مابقی طبقات به مراکز تجاری، رستوران، تالار و سالن‌های پذیرایی و واحدهای اداری اختصاص داده شده است.
گفتنی است طراحی پروژه فوق توسط «زاها حدید» معمار انگلیسی و عراقی‌تبار انجام شده است. وی پرورش یافته مکتبی است که با عنوان «جهانی شدن» بنا نهاده شد و فروپاشی تعلقات فرهنگی، دینی و سرزمین خاص از مولفه‌های اساسی آن می‌باشد. حدید معتقد است که معماری، مسئولیت اجتماعی ندارد و می‌بایست اخلاق قربانی معماری شود.
«زاها حدید» در فهرست خوش‌خدمتی‌های خود طراحی پیست اتومبیلرانی بحرین به سفارش آل خلیفه در بحبوحه انقلاب مردم این کشور را نیز دارد.
وی در سال 2004 «جایزه پریتزکر» را به پاس خدمت به اهداف صهیونیسم دریافت کرد.
لازم به ذکر است که سرمایه‌گذار پروژه برج فرشته از زنجیره‌ای بودن این هتل و احداث شعبات دیگر در شهرهای اصفهان، شیراز و یزد خبر داده است. در حال حاضر هتل مجاور برج میلاد تهران نیز با طراحی زاها حدید در حال ساخت می‌باشد.
مناسب است سازمان‌های ذیربط شهرداری تهران، شورای شهر و معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و... از کنار این اقدام به سادگی نگذرند.

منبع: کیهان
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :